måndag 28 februari 2022

Blus och Näsbokrok

Jag har sytt mig en blus av ett så härligt tyg , det är lite likt Satin tyg.

Så tog jag knappar som jag haft liggande länge.


Mönstret är ett gammalt mönster, jag brukar hålla lite koll på mönster och knappar när jag besöker loppisar.

Gamla landmärken från bronsåldern

I Näsbokrok reser sig åtta monumentala bronsåldersrösen över omgivningen. De uppfördes för att synas från havet som var den tidens importväg för det viktiga bronset och andra handelsvaror. Vid rösena har man en imponerande utblick över havet och Kungsbackafjorden. Särskilt mäktigt är det att stå här när höststormarna viner och vågskummet piskas högt över hällarna.

I reservatet finns det också flera gravrösen från bronsåldern. Dessa gravrösen är daterade till tiden 1500-500 före kristus. Det är inte tillåtet att klättra på de gravhögar som finns i reservatet.

Det var så gott att gå omkring och titta på dessa högar, solen lyste och man känner lite att våren vill komma, och att man njuter av det som komma skall.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar